Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych
DĄBEK&KUSIK
Publikacje
Strona główna | O nas | Publikacje | Usługi | Kontakt
copyright by Magdalena Kusik-Balicka © 2017
22-500 Hrubieszów, ul. Rynek 36
adwokatka Magdalena Kusik–Balicka
radczyni prawna Małgorzata Dąbek
Kontakt z nami
Jesteśmy tutaj
Od kwietnia 2018 roku działa nowy mechanizm kontroli rzetelności i uczciwości przedsiębiorców, którego głównym celem jest uszczelnienie VAT oraz ściągalności podatku dochodowego, zaś w praktyce jest narzędziem daleko idącej ingerencji w prowadzoną działalność gospodarczą.
Mowa tu o STIR czyli systemie teleinformatycznym izby rozliczeniowej, rolą którego jest odbiór i przetwarzanie danych w celu ustalenia wskaźnika ryzyka, przekazywanie danych i informacji o wskaźniku ryzyka do Centralnego Rejestru Danych Podatkowych oraz do systemów teleinformatycznych banków i spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych oraz pośredniczenie w przekazywaniu danych, informacji i żądań pomiędzy Szefem Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), a bankami oraz spółdzielczymi kasami oszczędnościowo-kredytowymi. Zgodnie z przepisami ordynacji podatkowej STIR ma przeciwdziałać wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych.
System STIR działa w ten sposób, że za pomocą algorytmów, przetwarza dane i ustala tzw. wskaźnik ryzyka dla podmiotów kwalifikowanych. Podmiotami takimi są: osoby fizyczne prowadzące działalność zarobkowa na własny rachunek, bez względu na to czy mają status przedsiębiorcy, osoby prawne ( spółki z ograniczoną odpowiedzialnością sp. z o.o., spółki akcyjne, stowarzyszenia, fundacje), jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej ( spółki jawne, spółki partnerskie, spółki komandytowe, spółki komandytowo-akcyjne ).
Założenia przyświecające wprowadzenia tej instytucji, są słuszne, jednakże z praktyki działania naszej kancelarii i doświadczeń obsługi prawnej firm, wskazują, że STIR, ma charakter uciążliwego i nieelastycznego instrumentu. Najdalej idącą konsekwencją działania STIR, jest blokada rachunku bankowego podmiotu. Uprawnienie takie przyznane zostało Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej. Zarządzenie blokady:
może nastąpić na 72 godziny, jeżeli informacje, w tym analiza ryzyka wskazują, że przedsiębiorca może wykorzystywać działalność banków do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi lub do czynności zmierzających do wyłudzenia skarbowego, a blokada rachunku podmiotu kwalifikowanego jest konieczna, aby temu przeciwdziałać.
na żądanie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej może być przedłużona na czas oznaczony, nie dłuższy niż 3 miesiące, jeżeli zachodzi uzasadniona obawa, że podmiot kwalifikowany nie wykona istniejącego lub mającego powstać zobowiązania podatkowego lub zobowiązania z tytułu odpowiedzialności podatkowej osób trzecich, przekraczających równowartość 10 000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku poprzedzającego rok, w którym wydano postanowienie.
Analiza przesłanek blokady rachunku bankowego prowadzi do wniosku, iż przeciwko podmiotowi kwalifikowanemu nie musi być wszczęte, ani prowadzone żadne postępowanie kontrolne czy też karne. Przepisy nie wymagają również, żeby dany podmiot dopuścił się działań sprzecznych z prawem, nie ma też mowy o podejrzeniu popełnienia jakiegokolwiek przestępstwa. Wystarczające jest to, że algorytm „ustali”, iż podmiot może wykorzystywać bank do celów mających związek z wyłudzeniem. Nie muszą to być nawet czynności zmierzające do wyłudzenia. Według ordynacji podatkowej, dla zastosowania blokady konta bankowego na 72 godziny wystarczające jest, ażeby dane działania określić, jako mające jakikolwiek związek z przestępstwem, zaś przedłużenie czasu trwania blokady do 3 miesięcy może nastąpić, gdy z analizy STIR wyniknie przeświadczenie, że nie mamy zamiaru płacić podatku. Konstrukcja taka budzi wątpliwości, z uwagi na skutki jakie może nieść. Oczywiste jest, że odcięcie firmy od pieniędzy nawet na krótki czas, może doprowadzić do: powstania zadłużenia, utraty kontraktów, naliczania kar umownych przez kontrahentów, w najgorszym przypadku konieczność likwidacji firmy.
Podsumowując, firma nie ma wiedzy o tym, iż jest analizowana przez STIR i służby skarbowe uznają ją za podejrzaną. Informacje o wskaźniku ryzyka nie są udostępnienie podmiotom kwalifikowanym, nadto przepisy nakładają obowiązek tajemnicy podejmowanych działań. Jednak, za każdym mechanizmem kryją się ludzie, którzy mogą dopuszczać się niedyskrecji, w związku z tym informacja o kłopotach podmiotu, może być podstawą utraty przez niego: dobrego imienia, marki, zaufania koniecznych do prowadzenia działalności gospodarczej.
Podobne publikacje:
Doręczenia elektroniczne czyli zmiany w komunikacji z urzędami.,
Prawo cywilne: Skrócone terminy przedawnienia i inne zmiany - ustawa z dnia 13 kwietnia 2018 roku,
Jak podpisać i przesłać elektroniczne sprawozdanie finansowe do Urzędu Skarbowego?,
Spółka komandytowa podatnikiem podatku CIT od 01 stycznia 2021 roku,
Jak przekształcić spółkę komandytową po wprowadzeniu podatku CIT?,
adwokat Magdalena Kusik-Balicka