Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych 

                 

DĄBEK&KUSIK

 

Publikacje

19 marca 2019
zmiany KRS, rejestracja spółek, obsługa prawna firm Hrubieszów, Zamość, usługi prawne prawo gospodarcze, prawo handlowe, prawo spółek

Jak podpisać i przesłać elektroniczne sprawozdanie finansowe do Urzędu Skarbowego?

      Kancelarie

        Adwokatów i Radców Prawnych 

          DĄBEK & KUSIK    

               obsługa prawna firm i osób fizycznych

                  Lublin  Hrubieszów  Zamość  Chełm Warszawa

obsługa prawna firm

Strona główna | O nas | Publikacje | Usługi | Kontakt 

copyright by Magdalena  Kusik-Balicka ©  2017

22-500 Hrubieszów, ul. Rynek 36

 

adwokatka Magdalena Kusik–Balicka

             +48 502782942

            adwokat@magdalenakusik.pl

 

radczyni prawna Małgorzata Dąbek     

                 +48605085714

                  m.dabek.kancelaria@gmail.com

             

Kontakt z nami

Jesteśmy tutaj

Po dniu 01 października 2018 roku tradycyjne przesłanie sprawozdania finansowego do Urzędu Skarbowego w wersji papierowej za pośrednictwem poczty  nie odnosi skutku prawnego. Wszystkie podmioty obowiązane do sporządzania sprawozdań finansowych ( spółki, stowarzyszenia, fundacji itp. ) muszą stosować format elektroniczny i przesyłać je do Urzędów Skarbowych w takim właśnie  formacie.

 

              Czas goni, bo do  końca marca 2019 roku  sprawozdanie finansowe winno zostać złożone do Urzędu Skarbowego przy czym musi być ono opatrzone elektronicznym podpisem kwalifikowanym albo podpisem zaufanym. Obydwa podpisy mają podobne znaczenie, jednakże pierwszy z nich jest produktem płatnym, zaś drugi jest narzędziem bezpłatnym możliwym do uzyskania przez każdą osobę, która posiada PESEL za pośrednictwem elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Różnica między podpisami dotyczy również tego, że podpis kwalifikowany może uzyskać osoba nie posiadająca PESEL, a nadto podpis kwalifikowany może być stosowany szerzej, w zasadzie w każdej korespondencji prowadzonej drogą elektroniczną.  Wybierając formę podpisu należy mieć na względzie to, że sprawozdanie finansowe podpisać muszą  wszyscy  członkowie zarządu, oraz osoba, która je sporządzała.

 

Jak to zrobić krok po kroku. 

 

  1. Założenie profilu zaufanego. Każda z osób obowiązanych do podpisania sprawozdania musi założyć własny profil zaufany, przy czym, jak wskazano wcześniej musi również posiadać numer PESEL. Jak założyć i potwierdzić profil zaufany omówione zostało w poprzednim artykule.

 

  1. Założenie profilu firmy/organizacji. Następnie jeden z członków zarządu musi zalogować się na swój profil na www.epuap.gov.pl, a na następnie na swoim profilu w zakładce: Utwórz profil firmy lub instytucji - rozwijana lista przy nazwie profilu prywatnego,  założyć profil firmy, organizacji. „Profil firmy” nie wymaga ponownego potwierdzenia, jest aktywny od momentu jego założenia.

  2. Przygotowanie sprawozdania finansowego. Po zalogowaniu się do serwisu www.epuap.gov.pl na profil prywatny pojawi się okno: Wybór kontekstu-Wybierz podmiot i z rozwijanej listy należy wybrać swoją firmę/organizację. Będąc na profilu organizacji należy wejść do Moja  skrzynka, w górnej części ekranu oraz Załatw sprawę. Z uwagi na to, że w formularzach nie jest dostępny formularz sprawozdania finansowego, należy skorzystać z formularza Pismo ogólne do podmiotu publicznego - stary wzór  i  do tego formularza, jako załączniki  dołączamy pliki naszego sprawozdania oraz zapisujemy w Roboczych. Ważne, żeby to był formularz z dodatkiem  „stary wzór”, bowiem wzór nowy nie umożliwia zapisu  w Roboczych.

 

  1. Podpisanie sprawozdania. Następnie należy zaprosić wszystkie osoby, które mają podpisać sprawozdanie. Z listy przy nazwie firmy/organizacji w prawym górnym rogu wybieramy: Zarządzanie kontem - Uprawnienia - Zaproś osobę oraz równocześnie zaznaczyć Rola domyślna dla każdego zapraszanego. Każda z osób, na swoim profilu prywatnym musi przyjąć Zarządzanie kontem - Uprawnienia – Przyjmij. Wówczas, każda z zaproszonych osób uzyskuje możliwość podpisania pisma własnym podpisem zaufanym. Dokument do chwili podpisania przez wszystkich obowiązanych musi pozostać w Roboczych.

 

 

  1.  Przesłanie sprawozdania. Podpisany formularz należy zaadresować: Moja  skrzynka - Ustaw/zmień adresata wpisując w okno nazwę Urzędu Skarbowego, do którego kierujemy sprawozdanie, czyli właściwego z uwagi na siedzibę firmy/organizacji. Niektóre wyszukiwarki nie pozwalają na takie automatyczne wyszukanie, w związku z tym konieczne jest odnalezienie nazwy skrytki właściwego Urzędu Skarbowego w ePUAP i wpisanie tej nazwy w pole adresata. Urzędy skarbowe podają tę informację na swoich stronach internetowych. Wysłanie pisma ogólnego z załącznikami wraz z Urzędowym Potwierdzeniem Odbioru stanowią dowód prawidłowego złożenia sprawozdania finansowego. Zauważyć również należy, iż w sytuacji legitymowania się elektronicznym podpisem kwalifikowanym sprawozdanie może być przesłane za pośrednictwem tradycyjnej skrzynki mailowej.

 

 

 

 

Podobne publikacje: 

 

 

 

 

 

 

adwokat Magdalena Kusik-Balicka

 

Kancelarie Adwokatów i Radców Prawnych DĄBEK & KUSIK

22-500 Hrubieszów, ul. Rynek 36

www.dabekkusik.pl

obsługa prawna firm i samorządu: Lublin, Hrubieszów, Zamość, Chełm,  Warszawa